Svenskt Näringsliv presenterar: Alice i Underlandet

Walt Disney har ungefär samma rykte inom underhållningsbranschen som Microsoft inom datorbranschen – det jättestora företaget som gärna skulle äta upp alla konkurrenter och som förföljer minsta försök till copyrightintrång. Minns hur Disneys advokater jagade Charlie Christensen och Galago för Arne Anka på 80-talet. Deras filmer är sockersöta pekoral, nuförtiden inte ens tekniskt eller konstnärligt nyskapande.

Tim Burton har å andra sidan utmärkt sig som en udda och genialisk särling, som skapat fantastiskt skruvade filmer, vare sig det handlat om dockfilm, gotisk skräck eller barnunderhållning. Oftast med Johnny Depp i huvudrollen – på gott och ont.

Depp är suverän som Edward Scissorhands, som klentrogne New York-detektiven Ichabod Crane i Sleepy Hollow, och som Michael Jackson-like Willy Wonka i Kalle och Chokladfabriken. När hans hattmakare i Alice i Underlandet ska sträckas ut från en biroll till en av huvudrollerna blir resultatet mest Willy Wonka en gång till, med en aning till kapten Jack Sparrow-tics (Pirates of the Caribbean är ännu en Disneyproduktion vi gärna hade sluppit).

På papperet ser det naturligtvis perfekt ut. Tim Burton tar sig an Alice – vad kan gå fel? Tim Burton gör i själva verket en uppföljare till Alice 13 år senare – OK, fortfarande kul. Alla intressanta tolkningar av Lewis Carrolls böcker har en tonårig Alice oavsett vad som sägs i manus. Kolla bara Disneys meskalintrippade animerade klassiker från 1951 – huvudkaraktären är inte sju år gammal. Tim Burton gör en fri tolkning av Lewis Carrolls sagovärld med en tjugoårig Alice i produktion av Disney med alldeles för mycket Johnny Depp – nu börjar klockorna ringa som om någon kanin är väldigt försenad till sina viktiga uppdrag vid hovet.

Burton och hans uppdragsgivare lyckas tvätta bort i stort sett alla drogreferenser i en berättelse som vimlar av svampar, kakor och drycker med bizarra effekter. Kolmasken bjuder inte på svamp, och hans rök är irriterande, WTF? Där 1951 års animerade Alice ökar i tempo och grafiskt alltmer närmar sig ett kaleidoskop ju närmare finalen vi kommer, tappar Burtons Alice i sense of wonder ju längre den segar sig fram mot en mycket onödig slutstrid mellan ont och gott.

Även alla tillstymmelser till de sexuella undertoner som varenda Alicetolkning utom kanske Disneys animerade är full av saknas här. Det skulle ju annars vara den mest uppenbara poängen med en fullvuxen Alice, men Disney är Disney.

Den historia Tim Burton berättar istället för Lewis Carrolls saga är den klassiska om gott och ont i ett krigsdrabbat sagoland där hjältinnan som bara råkat hamna där visar sig vara den som ska dräpa draken. Det enda som är det minsta originellt är att drakdödaren är en kvinna, men Alien kom trots allt sent sjuttiotal så…

Så Alice tar kontroll över sitt liv (och accepterar samtidigt sitt öde), dräper draken men vantrivs ändå i Underlandet. Det är i den verkliga världen de riktiga utmaningarna ligger framför henne – hon ska göra karriär som företagare!

Och inte vilken företagare som helst, hon ska göra en pionjärinsats som brittisk entreprenör i Kina. För den som har den minsta koll på hur engelsmännen bedrev handel i den delen av världen blir slutet på Alice närmast parodiskt: Vi har inte bara matats fulla med 98 minuter liberala standardfloskler om att påverka sitt eget öde, att delta med liv och lust i den brittiska imperialismen är dessutom det självklara valet för en ung tjej som lärt sig trotsa drottningar, döda drakar och nobba oattraktiva friare. Kvinnor kan! Svenskt Näringsliv måste vara överlyckliga.

Det är sorgligt att Tim Burton gett sig i lag med Disney, men han har gått in i det hela med öppna ögon. Och det blir mycket svårt att ta karln på allvar i fortsättningen.

Mer om , , , ,

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s